Informujemy, że Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane przez Fundację Instytut na Rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris z siedzibą w Warszawie przy ul. Zielnej 39, kod pocztowy 00-108 (administrator danych) w ramach utrzymywania stałego kontaktu z naszą Fundacją w związku z jej celami statutowymi, w szczególności poprzez informowanie o organizowanych akcjach społecznych. Podstawę prawną przetwarzania danych osobowych stanowi art. 6 ust. 1 lit. f rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

Podanie danych jest dobrowolne, niemniej bez ich wskazania nie jest możliwa realizacja usługi newslettera. Informujemy, że przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Korzystanie z newslettera jest bezterminowe. W każdej chwili przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. W takim przypadku dane wprowadzone przez Pana/Panią w procesie rejestracji zostaną usunięte niezwłocznie po upływie okresu przedawnienia ewentualnych roszczeń i uprawnień przewidzianego w Kodeksie cywilnym.

Do Pani/Pana danych osobowych mogą mieć również dostęp podmioty świadczące na naszą rzecz usługi w szczególności hostingowe, informatyczne, drukarskie, wysyłkowe, płatnicze. prawnicze, księgowe, kadrowe.

Podane dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Jednak decyzje dotyczące indywidualnej osoby, związane z tym przetwarzaniem nie będą zautomatyzowane.

W razie jakichkolwiek żądań, pytań lub wątpliwości co do przetwarzania Pani/Pana danych osobowych prosimy o kontakt z wyznaczonym przez nas Inspektorem Ochrony Danych pisząc na adres siedziby Fundacji: ul. Zielna 39, 00-108 Warszawa, z dopiskiem „Inspektor Ochrony Danych” lub na adres poczty elektronicznej [email protected]

Przejdź do treści
PL | EN
Facebook Twitter Youtube

Jak się bronić przed masową migracją? Analiza projektu ustawy azylowej

Data publikacji: 06.02.2025

Adobe Stock

Trwają prace nad rządowym projektem nowelizacji ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Projekt przewiduje m.in. wprowadzenie pojęcia „instrumentalizacji” zjawiska migracji, polegającej na podejmowaniu przez inne państwa działań zmierzających do bezprawnego przekraczania przez cudzoziemców polskiej granicy.

Projektodawcy postulują też wprowadzenie możliwości czasowego zawieszenia prawa do aplikowania o azyl.

W ramach projektu proponuje się również dodanie nowych przesłanek pozbawienia cudzoziemca statusu uchodźcy, takich jak skazanie prawomocnym wyrokiem za szczególnie ciężkie przestępstwo.

W analizie poświęconej projektowi nowelizacji Instytut Ordo Iuris ocenił pozytywnie główne założenia proponowanej ustawy.

 

PRZECZYTAJ ANALIZĘ - LINK

 

W grudniu 2024 roku rząd opublikował projekt nowelizacji ustawy z 13 czerwca 2003 roku o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Propozycja legislacyjna sprowadza się do stworzenia instrumentów prawnych, które będą służyć zapobieganiu destabilizacji sytuacji wewnętrznej w Polsce i innych państwach UE, wynikającej z kreowania sztucznej presji migracyjnej przez państwa trzecie graniczące z Polską (głównie Białoruś). Najważniejszym elementem projektu jest propozycja dodania nowego terminu odnoszącego się do wykorzystywania presji migracyjnej („instrumentalizacja”) oraz propozycja wprowadzenia możliwości czasowego zawieszenia przyjmowania wniosków o azyl w pewnych, ściśle określonych okolicznościach.

 „Instrumentalizacja” jest w projekcie zdefiniowana jako prowadzenie przez państwo graniczące z Polską (lub inny podmiot) działań zmierzających do umożliwienia przekroczenia przez cudzoziemców granicy zewnętrznej wbrew przepisom prawa, w szczególności z użyciem przemocy wobec funkcjonariuszy chroniących tę granicę lub w połączeniu z niszczeniem infrastruktury granicznej, mogących skutkować destabilizacją sytuacji wewnętrznej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 1 pkt 1).

Najważniejszym elementem rządowej propozycji legislacyjnej jest możliwość wprowadzenia czasowego zawieszenia prawa do aplikowania o azyl. Wprowadzenie takiego ograniczenia może mieć miejsce, gdy dochodzi do wspomnianej instrumentalizacji, gdy działania podejmowane w ramach instrumentalizacji stanowią poważne i rzeczywiste zagrożenie dla bezpieczeństwa państwa lub społeczeństwa oraz gdy to ograniczenie jest niezbędne dla wyeliminowania tych zagrożeń, a inne środki nie są do tego wystarczające.

Zawieszenie przyjmowania wniosków o udzielenie ochrony międzynarodowej, zgodnie z przepisami zaproponowanej ustawy, byłyby wprowadzane na mocy rozporządzenia Rady Ministrów, wydawanego na wniosek ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Przy podejmowaniu decyzji o wprowadzeniu ograniczenia prawa do złożenia wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej, Rada Ministrów byłaby zobligowana do uwzględnienia potrzeby zapobieżenia destabilizacji sytuacji wewnętrznej w Rzeczypospolitej Polskiej oraz możliwie jak najmniejszego ograniczenia praw cudzoziemców zamierzających ubiegać się o udzielenie ochrony międzynarodowej. Ponadto miałby obowiązek określenia czasu obowiązywania ograniczenia nie dłuższego niż 60 dni oraz do wskazania odcinka granicy, na którym stosowane jest to ograniczenie. Na gruncie tej propozycji legislacyjnej istnieje również możliwość przedłużenia wprowadzenia ograniczenia prawa do złożenia wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej w sytuacji, gdy nie ustały przyczyny wprowadzenia tego ograniczenia. W takim przypadku ograniczenie może być prolongowane na dalszy oznaczony czas, nie dłuższy niż 60 dni - decyzję o przedłużeniu podejmuje Rada Ministrów w drodze rozporządzenia, po wyrażeniu zgody przez Sejm.

W projekcie ustawy zawarto także szereg innych propozycji, w tym m.in. wprowadzenie nowych przesłanek pozbawienia cudzoziemcy statusu uchodźcy. Cudzoziemiec traciłby status uchodźcy, jeśli organ nadzoru stwierdzi, że stanowi on zagrożenie dla bezpieczeństwa państwa, w którym przebywa lub, że został skazany prawomocnym wyrokiem za szczególnie poważne przestępstwo. Jako uzasadnienie tej propozycji autorzy wskazują na brak w aktualnym stanie prawnym podstaw do pozbawienia statusu uchodźcy cudzoziemców, którzy stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa państwa oraz cudzoziemców skazanych prawomocnym wyrokiem za szczególnie poważne przestępstwo, stanowiących zagrożenie dla społeczeństwa.

W Sejmie miało miejsce wysłuchanie publiczne w sprawie projektu ustawy. Podczas spotkania swoje stanowisko przedstawił Instytut Ordo Iuris.

 

Czytaj też:

 

 

 

 

Wspieram
Wolności obywatelskie

20.02.2025

Rolnicy nie złamali prawa podczas protestów. Sądy po stronie wolności zgromadzeń

Sąd Rejonowy w Łasku uniewinnił trzy osoby obwinione w związku z demonstracją rolników w Wartkowicach.

Czytaj Więcej
Wolności obywatelskie

17.02.2025

Zamach stanu Tuska. Apel w sprawie śledztwa

• Wiele kontrowersji wywołało zawieszenie przez Adama Bodnara prokuratora Michała Ostrowskiego, który wszczął śledztwo w związku z zawiadomieniem o przeprowadzeniu zamachu stanu przez rząd Donalda Tuska oraz innych polityków, urzędników, sędziów i prokuratorów.

• Zawiadomienie to złożył prezes Trybunału Stanu Bogdan Święczkowski.

• Instytut Ordo Iuris przygotował petycję z apelem o przywrócenie prokuratora Ostrowskiego do śledztwa.

Czytaj Więcej
Wolności obywatelskie

14.02.2025

Rafał Dorosiński: Musimy obronić Polskę przed ideologiczną cenzurą

Już niedługo każdy z nas będzie mógł zostać wyciągnięty z łóżka o 6 nad ranem, wywleczony w kajdankach z własnego domu na oczach sąsiadów, aresztowany i w końcu skazany na nawet 3 lata pozbawienia wolności.

Czytaj Więcej
Wolności obywatelskie

13.02.2025

Polski rząd naruszył kadencyjność kandydatów na sędziów ad hoc Trybunału w Strasburgu

• Europejski Trybunał Praw Człowieka dopuszcza możliwość wyznaczania przez państwa listy kandydatów na sędziów ad hoc, czyli sędziów powoływanych do orzekania w konkretnej sprawie.

• W październiku ubiegłego roku Polska przedstawiła ETPC całkowicie nową listę kandydatów na sędziów ad hoc.

Czytaj Więcej